توزیع ژل رویال به روش های مختلف صورت می گیرد که ما انواع آن را در این مقاله گردآوری کرده ایم.

ژل رویال در بازارهای جهانی به شکل مخلوط با آب، عسل، گرده و سایر مکمل های غذایی عرضه می شود. توزیع ژل رویال به شکل کپسول و یا آمپولهای خوراکی در بازارهای اروپایی و آمریکا متداول است، ولی در ایران فقط به شکل مخلوط با عسل و یا خالص عرضه می شود.

روش های دیگر توزیع ژل رویال به صورت آمپول و پودر نیز وجود دارد که با توجه به تغییرات صورت گرفته در طول تهیه خیلی از خواص ژل در آن ها از بین رفته است . به این دلیل اگر این ژل ها را به ملکه زنبورعسل بدهیم از خوردن آن امتناع می کند .

متاسفانه مجامع و ارگانهای دارویی کشورمان شناختی از این ماده ندارند و گرایش و حرکت عملی نیز در جهت شناخت و استفاده دارویی از این ماده تا کنون انجام نشده است ، و به علت عدم هماهنگی بین زنبورداران و مراکز بهداشتی، تولید در سطح بسیار پایینی است و میزان تقاضا نیز به تبعیت از آن بسیار محدود شده است.

 

توزیع ژل رویال

 

انواع ژل رویال توزیع شده:

۱) چینی وارداتی :

که هر چند با نام کشورهای دیگر هم بسته بندی و توزیع می شود ولی معمولا فروشندگان یا اطلاع ندارند و یا به عمد دروغ می گویند . اما ۹۹ درصد ژل رویال خارجی موجود در بازار تولید کشور چین می باشد.

۲) تولید به روش پیوند زدن :

در این روش بعد از بی ملکه نمودن کندو لاروهای کمتر از ۳ روز را به شاخونک های پلاستیکی مخصوص انتقال داده و زنبور ها مجبورند تعداد زیادی لارو را تغذیه نمایند .در این روش تولید افزایش یافته ولی از کیفیت ژل رویال کاسته می شود.

۳) طبیعی یا سنتی :

در این روش کندو یتیم یا بی ملکه می شود ولی زنبورها در حد توان و تولید شاخونک و ژل رویال می کنند که ژل رویال تولیدی در این روش از خواص حداکثری برخوردار است . تولید در این روش قابل توجه و خیلی اقتصادی نیست وبرای مصرف کننده قیمت بالاتری دارد .

در صورتی که ژل رویال خالص یخ زده در اختیار دارید هر روز صبح ناشتا حداقل به اندازه یک نخود از آن جدا کرده و زیر زبان بگذارید و این کار را به مدت سه هفته انجام دهید .بهتر است ژل رویال را بر اساس وزن بدن مصرف کنید ۱۰ میلی گرم برای هر کیلو وزن یا یک گرم برای ۱۰۰ کیلو وزن.