رنگ عسل اگر روشن باشد، طعم ملایم تری دارد، درحالی که عسل تیره ، دارای طعمی تند و قوی است.

رنگ عسل اولین چیزی است که هنگام خرید عسل طبیعی توجه ما را به خود جلب می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با رویال همراه باشید.

پیش از این که عسل به مایع شیرینی که می شناسیم تبدیل شود، هدف اصلی فرآیند از اینجا شروع می شود که گل ها و گیاهانی هستند که گرده افشانی آنها توسط زنبورها صورت می گیرد. در مقابل این گرده افشانی ، گل ها برای زنبورها شهد تولید می کنند.
شهد گل ها معمولا بیشتر از قند تشکیل شده که زنبورها با استفاده از این قند ها و همراه برخی مواد جزئی دیگر مربوط به هم، عسل تولید می کنند.

رنگ ، طعم و حتی بوی عسل می تواند بسته به نوع و محل استخراج شهد ، بسیار متفاوت باشد. به علاوه ، آب و هوا نیز می تواند در نتایج نهایی تاثیر بگذارد. در واقع حتی اگر یک گل هر سال در یک زمان و در همان مکان دوباره شکوفه داده و شهد تولید کند، شهد آن ممکن است با دفعه قبل کمی متفاوت باشد.

رنگ عسل به گیاه یا گیاهانی که زنبورها از آن شهد جمع می کنند و مواد معدنی و یک سری مولفه های دیگر بستگی دارد.
وقتی زنبورها فقط از یک جا شهد جمع آوری کنند، به آن عسل تک گل ( مونوفلورال ) می گوییم، مثل عسل آویشن ، عسل کتیرا ، عسل مرکبات .
عسلی که شهد آن از مکان های مختلف و گل های مختلف تهیه شده باشد نیز عسل چند گیاه ( پُلی فلورال ) می نامیم. عسل چهل گیاه یا عسل کوهستان عسلی سبک و کم رنگ است که بسیار رایج می باشد.

 

رنگ عسل

 

بهترین رنگ عسل ، کدام است؟

بر خلاف باور عموم مردم، نمی توان از رنگ عسل به طبیعی بودن یا نبودن آن پی برد. بسیاری از مردم تیره بودن را نشان کیفیت می دانند، اما عسل تیره نیز امکان دارد غیر طبیعی باشد و با حرارت دادن تیره شده باشد.
در واقع چیزی به عنوان بهترین رنگ عسل وجود ندارد زیرا رنگ عسل می تواند روشن ، تیره ، یا بین این دو باشد. همان طور که قبلا مشخص کردیم هرچه عسل تیره تر باشد طعم آن شدید تر و قابل تشخیص تر خواهد بود اما نباید این طور فکر کنید که بهترین رنگ عسل ، تیره است و عسل های تیره بر عسل های روشن برتری دارند.

عسل روشن ، مثل عسل یونجه ، برای شیرین کردن چای یا غلات صبحانه مناسب است درحالی که عسل تیره رنگی همچون عسل شوید برای بلغور جو و نان های مختلف بهتر است. کاربرد عسل تیره با شکر قهوه ای چندان متفاوت نیست.

رنگ ما بین تیره و روشن ، کهربایی است، که می تواند از گل هایی چون گل گندم زرد ، مریم گلی ، یا گون بدست آید.

سلیقه افراد در انتخاب رنگ تیره یا روشن عموما به محل زندگی آنها بستگی دارد. مثلا مردم آمریکا عسل های کمرنگ تر و شفاف تر را ترجیح می دهند، درحالی که اروپایی ها بیشتر به طعم های شدید تر و پیچیده تر عسل های تیره تمایل دارند.

لازم به ذکر است، با این که به طور کلی رنگ روشن تر به معنی طعم ملایم تر است، اما استثناهایی هم وجود دارد. بعضی از عسل های دارای طعم خاص و شدید ، مثل عسل شکوفه درخت نمدار رنگ روشنی دارند. درحالی که عسل خوش طعم و ملایمی چون عسل درخت لاله ( گونه ) می تواند خیلی هم تیره رنگ باشد.

توصیه ما این است که به دنبال بهترین رنگ عسل نباشید زیرا رنگ عسل نمی تواند تعیین کننده کیفیت آن باشد و با حرارت و یا با گذشت زمان در انبار ، رنگ عسل می تواند از روشن به تیره تغییر کند.

عسل تیره و عسل روشن

با این که رنگ عسل جزء اصول سیستم USDA نیست، بسیاری از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان عسل به آن علاقه منداند. البته رنگ عسل توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا به هفت رنگ اصلی تقسیم می شود که عبارتند از کهربایی تیره ، کهربایی ، کهربایی روشن ، کهربایی خیلی روشن ، سفید ، سفید روشن ، سفید آبکی دامنه این رنگ ها در شکل زیر آمده است :

 

رنگ عسل

 

عسل تیره در عین حالی که طعم شدید تر و غنی تری دارد، حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بیشتری هم می باشد. دانشمندان دانشگاه ایلینوی ، گندم سیاه ایالت ایلینوی را با مریم گلی ایالت کالیفرنیا مقایسه کردند و متوجه شدند گندم سیاه بیست برابر بیشتر از مریم گلی آنتی اکسیدان دارد.

با این حال رنگ عسل با گذشت زمان و در معرض حرارت قرار گرفتن نیز عوض می شود. عسلی که در دمای بالاتر نگهداری شود تیره تر می شود. عسلی که در انبار نگهداری می شود ممکن است که پس از مدتی شکرک بزند و بعد میزان تیرگی آن به اندازه کریستال های شکرک بستگی خواهد داشت.

کریستال های شکرک ریز تر رنگ روشن تری دارند و به همین خاطر است که عسل خامه ای ( عسلی که تمام آن حالت شکرک دارد ) بیشتر ظاهری مات و رنگ روشن مایل به زرد کمرنگ یا سفید دارد.

آیا از عسل طبیعی می توان به عنوان ماده افزودنی جهت تغییر رنگ استفاده کرد؟

در بعضی مواد غذایی از عسل طبیعی استفاده می کنند ، در بعضی بیسکویت ها با استفاده از عسل تیره ، رنگ بیسکویت ها را مقداری تیره می کنند و در بعضی نوشیدنی ها و شربت ها با کمک عسل ، رنگ طلایی خاصی تولید می کنند ، در ضمن با استفاده از عسل در صنایع غذایی می توان به افزایش سلامت در جامعه کمک زیادی کرد.

رنگ عسل را چگونه اندازه می گیرند؟

رنگ عسل در مقیاسی به نام مقیاس Pfund درجه بندی می شود. Pfund ابزاری است که از آن در صنعت عسل استفاده می شود. این ابزار ، مقایسه رنگ عسل در رنج های مختلف را فراهم می کند. این کار بوسیله ریختن عسل در محفظه مشخص شده صورت می گیرد.

روش دیگری برای تشخیص رنگ عسل ، استفاده از دستگاه مقایسه بصری ( مارک Lovibond ) است. در این روش یک پرتو نور به عسل تابانده و رنگ آن با یک نمونه رنگی استاندارد مقایسه می شود.