عسل ارگانیک ( organic honey ) ویژگی های خاصی باید داشته باشد که در این مقاله آن ها را آورده ایم. با رویال همراه باشید.

عسل طبیعی را در حالت منحصر به فرد آن می توان عسل محسوب کرد چون توسط زنبورها درست شده است. متضاد عسل طبیعی، عسل مصنوعی است که در حال حاضر درباره آن هیچ بحثی نداریم. همچنین ممکن است به عسل افزودنی هایی بزنند که آن را از حالت طبیعی اش خارج کند.

« ارگانیک » اصطلاحی است که برای توصیف روش پرورش یا تولید محصول بکار برده می شود. عسل طبیعی می تواند براساس آئین نامه وزارت کشاورزی، هم ارگانیک و هم غیر ارگانیک محسوب شود.

در بیشتر مواقع هنگامی که عسل از محل اصلی یعنی کندو گرفته می شود ارگانیک است. برای این که خوراکی ارگانیک محسوب شود باید:

  • در خاک دست نخورده تولید شود.
  • در آن اصلاح و تصرفی صورت نگیرد.
  • از محصولات مرسوم یا محصولات غیر ارگانیک جدا بماند.
  • هیچ آفت کش غیر طبیعی، ژن های زیست – مهندسی یا دیگر محصولات مصنوعی نباید در آماده سازی یا نگهداری عسل استفاده شود.

 

عسل ارگانیک

 

عسل ارگانیک

عسل ارگانیک عسلی است که در تمامی مراحل تولید و فرآوری آن ، از هیچ نوع ماده سمی ، شیمیایی و آنتی بیوتیکی استفاده نشده باشد یعنی زنبوردار هیچ نوع ماده ای برای عمل آوری عسل به زنبوران عسل نخورانده باشد و حتی از آفت کش ها و مکمل ها هم برای مبارزه با بیماری ها و افت های احتمالی زنبوران در فرایند تولید استفاده نکرده باشد .
یکی دیگر از مواردی که در عسل ارگانیک نقش مهمی دارد محل نگهداری و استقرار زنبورستان می باشد. محل نگهداری زنبورها باید در کوهستان باشد و یا جایی باشد که به دور از سمپاشی و مزارع بوده و عسل تولیدی فاقد هر نوع مکمل و سم باشد. اصولا فاصله قانونی ۵ کیلومتر است یعنی زنبورستان باید این حد فاصله را از باغ ها و دشت هایی که امکان سمپاشی وجود دارد را رعایت کند .
همچنین عدم استفاده از انواع مواد پلاستیکی و امثال آن از مواردی است که برای تولید عسل ارگانیک لازم است. استفاده از پلاستیک به جای چوب در صنعت زنبورداری باعث تهدید و به چالش کشیدن سلامت عسل ها و محصولات تولید شده می گردد. عسل هایی که از این نوع کندوها و مواد به کار رفته از پلاستیک و مشابه آن تولید شده باشد هیچ گاه ارگانیک نیست. در نهایت این که ظروف نگهداری عسل نیز باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

به این مورد حتما توجه شود که خالص بودن عسل و استفاده نکردن از شکر و تغذیه دستی ربطی به ارگانیک بودن عسل ندارد.

نکته حائز اهمیت این است که وقتی عسل بطور ایمن از کندو جمع آوری می شود، هنوز در مرحله ارگانیک قرار دارد اما عسل ممکن است شامل اسپور ( هاگ / تخم باکتری یا قارچ) هایی باشد که می توانند عفونتی مرگبار به نام بوتولیسم ایجاد کند.

بهترین عسل ارگانیک

برای پیشگیری از این عفونت، احتمالا عسل را پاستوریزه می کنند یا آن را تا جایی که باکتری از بین برود حرارت می دهند. این فرآیند اگر طبق استانداردهای وزارت کشاورزی ایالات متحده ( USDA ) انجام شود، تاثیری بر حالت ارگانیک عسل نمی گذارد. افرادی که به دنبال طبیعی ترین و ارگانیک ترین حالت عسل باشند، معمولا عسل خام می خرند.

 

عسل ارگانیک

 

عسل طبیعی

عسل زمانی طبیعی است که توسط زنبورها تولید می شود. زنبورداران آن را جمع آوری می کنند و برای عرضه به مشتری بسته بندی می شوند. تا موقعی که عسل جمع آوری و در بسته بندی قرار می گیرد کاملا طبیعی است.
هر کار اضافه ای که کمپانی یا زنبوردار بعد از جمع آوری با عسل انجام دهد می تواند آن را از حالت طبیعی به غیر طبیعی تبدیل کند. عسل طبیعی که حداقل فرآوری روی آن انجام شده می تواند ارگانیک محسوب شود، اما مهر گواهی ارگانیک USDA را دریافت نمی کند.

عسل غیر طبیعی و غیر ارگانیک

افزودن مواد نگهدارنده، طعم دهنده ها یا استفاده از زنبورهایی که ژن آن ها ارتقا داده شده، در بیشتر موارد عسل را هم غیر ارگانیک و هم غیر طبیعی می کند. انجمن تغذیه آمریکا ادعا دارد بعضی طعم دهنده های طبیعی ممکن است تمامیت عسل را حفظ کنند. این بخاطر این است که سازمان غذا و دارو ( FDA ) هیچ توضیح مشخصی درباره این که مواد طبیعی کدام اند نداده است.

اضافه کردن انواع توت تازه یا هرگونه مواد طبیعی دیگر به عسل، می تواند طعم آن را عوض کرده اما تمامیت طبیعی عسل را حفظ کند. وقتی ماده ای مصنوعی مثل رنگ شیمیایی یا شکر کارخانه ای به عسل اضافه شود عسل دیگر طبیعی نیست.