عسل حرارت دیده خاصیت و مواد مغذی ندارد. اگر عادت به خوردن عسل حرارت دیده دارید بهتر است این را بدانید.

عسل می تواند کمک بزرگی به سلامتی شما کند. عسل یکی از شیرین کننده های طبیعی و خوشمزه می باشد که خواص بی شماری از جمله مواد مغذی و پروبیوتیک دارد. در طب باستانی بیشتر کشورها عسل یکی از مواد غذایی بسیار مفید و پر کاربرد بوده است که علاوه بر یک ماده غذایی، به عنوان یک دارو جهت درمان بیشتر بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

عسل حرارت دیده بهتر است یا خام

توصیه به عدم مصرف عسل حرارت دیده از توصیه های اکید مکتب طب هندی ( آیورودا ) می باشد. طبق دیدگاه آیورودا، عسل نباید به هیچ روشی اعم از حرارت مستقیم یا مخلوط با نوشیدنی های داغ، بیشتر از ۴۰ درجه سلسیوس حرارات ببیند . با این حال اکثر عسل های موجود در بازار حدود ۶۶ درجه سلسیوس حرارت می بینند.
عسل های تجاری طی فرآوری، حرارت می بینند تا هم ویسکوزیته ( گران روی ) آن ها کاهش پیدا کند و هم از کریستالیزه ( بلوری ) شدن آن ها جلوگیری به عمل آید. این حرارت موجب ایجاد ماده ای به نام هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در عسل می شود. البته حرارت طبیعی هم می تواند باعث ایجاد مقادیری از این ماده در عسل بشود. این ماده از شکسته شدن فروکتوز موجود در عسل به وجود می آید و میزان آن در عسل به عنوان شاخصی برای استاندارد سازی بهداشتی عسل و محصولات آن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عسل حرارت دیده

 

عسل با آب گرم

عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا، پاک کردن سموم بدن بسیار مفید است که در متون آیورودا هم بر روی این نکات بسیار تاکید شده است. آیورودا می گوید عسل همراه با آب گرم قابل مصرف است اما ممکن است آب گرم به عسل آسیب وارد کند. آبی که به شدت گرم باشد ترکیب سالمی با عسل نمی سازد. گرم کردن عسل بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت موجب تغییراتی شیمیایی در عسل می شود و طعم آن را عوض می کند.
عسل حرارت دیده ممکن است در وهله اول کمی آن را خوشمزه تر کند ولی در مراحل بعدی ساختار شیمیایی آن را تغییر می دهد. زمانی که عسل گرم می شود چسبناک تر و غلیظ تر می شود. این ماده با قوام به دیواره سیستم گوارش آسیب می زند و علت اصلی بسیاری از بیماری ها می گردد.
آیورودا معتقد است که عسل را با آب گرم می توان مصرف کرد اما علم مدرن با این فرضیه کاملا مخالف است.
در یک مطالعه منتشر شده در این زمینه نشان داده شد که عسل حرارت دیده تا دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت، شروع به تولید یک سری مواد شیمیایی شناخته شده به عنوان HMF می کند. اثرات مضر این ماده در طول زمان مشکلاتی به وجود می آورند.

هیدروکسی متیل فورفورال HMF

ماده تولید شده ازعسل حرارت دیده یا عسل گرم یا همان HMF به خودی خود یک سم است. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا HMF تولید شده در عسل برای بدن انسان مضر هست یا خیر؟!
مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفت نشان داد که موش هایی که به مدت ۶ هفته با عسل گرم شده تغذیه کردند، تغییراتی در وزنشان نداشتند و مشکلی در سلامتی آن ها مشاهده نشد. اما مطالعات علمی دیگری می گویند که HMF یک ماده سرطان زا می باشد.
نکته جالب توجه این جاست که زنبورها قادر به تحمل HMF در سطح بالا نیستند. اما بسیاری از زنبور داران قبل از رساندن عسل به دست خریداران آن را گرم می کنند و هنوز هیچ قطعیتی بر روی این مسئله ثابت نشده است.

 

عسل حرارت دیده

 

عسل حرارت دیده نخوریم

پخت و پز با عسل سبب می شود که بسیاری از مواد مغذی آن از بین برود. حتی اگر شما هم با تغییرات شیمیایی عسل آشنا نباشید، آشپزی کردن با عسل را کنار بگذارید. بیشتر مواد مغذی موجود در عسل تحت حرارت، خاصیت خود را از دست می دهند. از جمله پروبیوتیک ها که بخش بزرگی از خواص عسل هستند، خواص آن ها زمانی که تحت حرارت و گرما قرار می گیرد تقریبا به صفر درصد می رسد.
بیشتر عسل های تولید شده که در فروشگاه ها به فروش می رسند، در معرض حرارت قرار گرفته اند. شما سعی کنید عسلی تهیه کنید که این روند را طی نکرده باشد. یعنی عسل خام بخرید.
توجیه متخصصان در این باره این گونه است که حرارت دادن عسل موجب دشواری هضم آن و تبدیل آن به مواد لزج و چسبناکی می شود که با چسبیدن به غشای موکوسی، مجاری بدن را مسدود می کنند.