نان زنبور عسل چیست؟؟؟

نان زنبور عسل، همان گرده زنبور عسل تخمیر شده است. اما این ماده بطور مصنوعی توسط انسان‌ها ساخته نمی‌شود، بلکه زنبورها از طریق افزودن مقدار کمی از بزاق خود و مقداری عسل به گرده گل، این ماده را تولید می‌کنند. به این ترتیب، متوجه می‌شویم

که کیفیت گرده گل معمولی بسیار بهبود یافته و بدین ترتیب اثرات آن بر سلامتی نیز ارتقا می‌یابد.

نان زنبور عسل تحت عناوین دیگری از جمله پرگا و آمبروسیا (مائده بهشتی) نیز شناخته می‌شود. محتویات فعال آن به راحتی توسط بدن انسان جذب می‌شود و اثر درمانی طبیعی بر وضعیت فیزیولوژیکی اندام و بافت‌ها دارد.

خواص نان زنبور عسل برای سلامتی

بر اساس طب سنتی، نان زنبور عسل برای افرادی که از بیماری‌های گوارشی و مشکلات سیستم کبدی (هپاتیک) رنج می‌برند، شدیداً توصیه شده است. این ماده به کبد کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته و بدن را سم‌زدایی کند؛

همچنین سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و مصرف آن برای مقابله و درمان تصلب شرائین هم توصیه شده است. این ماده در درمان اختلالات دستگاه ادراری و مشکلات پروستات نیز بسیار مفید است.

همچنین میزان اشتها را اصلاح کرده، رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و اثر جوان‌سازی بر کل بدن انسان دارد.

با وجود اینکه مطالعات کمی درباره فرآورده‌های حاصل از زنبور عسل وجود دارد، مطالعات اخیر بیشتر بر اثرات نان زنبور عسل متمرکز بوده‌اند.

نان زنبور

فعالیت آنتی‌اکسیدانی

مشخص شده است که نان زنبور عسل فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که جهت بهره‌مندی از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی عسل، بهتر است که هم از نان زنبور عسل و هم بره موم استفاده شود.

مصرف گرده گل و فواید آن

تحقیق «خواص کاربردی عسل ترکیب شده با نان زنبور عسل و بره موم» که در سال ۲۰۱۷ توسط اس. کووالسکی و همکارانش انجام شد، مشخص نمود که نان زنبور عسل دارای بیشتری تأثیر بر خواص آنتی‌اکسیدانی عسل می‌باشد.

آن‌ها عسل غنی شده توسط بره موم و نان زنبور را به منظور سنجش میزان خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی آن آزمایش کردند.

هپاتیت

یالومیسیانو و همکارانش در سال ۱۹۷۶ با آزمایش بر روی ۱۱۰ بیمار مبتلا به هپاتیت نشان دادند که مصرف روزانه ۳۰ گرم نان زنبور عسل به مدت ۳۰ روز، یا گرده زنبور عسل تازه به مدت ۹۰ روز، نسبت آلبوین/گلوبولین خون را به حالت طبیعی بازگردانده است.

این نسبت در بیمارانی که نان زنبور مصرف می‌کردند از ۹۶/۰ به ۲۷/۱ و در بیمارانی که از گرده گل استفاده می‌کردند از ۸۵/۰ به ۲۶/۱ تغییر کرد. یعنی نان زنبور عسل سه برابر قوی‌تر از گرده گل است.

بیماری‌های قلب و دستگاه گردش خون

دکتر کاسایِنکو در سال ۲۰۱۰، بیماران مبتلا به دیس‌لیپیدمی (اختلال میزان چربی خون) را با استفاده از نان زنبور عسل درمان کرد. او به مدت ۱۲ هفته، روزانه ۴۰ گرم گرده و نان زنبور عسل داد

و هر کدام از این مواد باعث افزایش میزان کلسترول خون، به ترتیب، تا میزان ۴/۱۱ و ۵/۲۰ درصد شدند. همان مقدار نان زنبور به تنهایی باعث کاهش تری‌گلیسیرید تا ۵/۱۲ درصد و HDC (آنزیم هیستیدین دکربوکسیلاز) تا ۳/۱۲ درصد شد.

آنمی (کم‌خونی فقر آهن)

نان زنبور عسل (به عنوان تنها داروی مصرفی) به ۲۰ بیمار مبتلا به آنمی داده شد. این بیماران نان زنبور خالص یا ترکیب آن با عسل به نسبت ۱:۱ را سه بار در روز و به مدت بیش از یک ماه مصرف کردند، که مقادیر مصرف آن به شرح زیر است:

ترکیبات گرده گل و مواد تشکیل دهنده آن

– یک قاشق چایخوری برای بزرگسالان

– یک سوم قاشق چایخوری برای نوزادان زیر یکساله

– نصف قاشق چایخوری برای کودکان رده سنی یک سال به بالا

وضعیت سلامتی این بیماران در طول درمان بهبود یافت و اشتهای آن‌ها افزایش پیدا کرد. بیماران سرزنده‌تر و با نظاط تر بودند و وزن آن‌ها نیز افزایش یافته بود. از این گذشته، سردرد، ضعف، سرگیجه و خستگی در آن‌ها از بین رفت. غشاهای پوستی و مخاطی آن‌ها سرحال‌تر بودند

و هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون آن‌ها نیز افزایش داشته‌اند. نتیجه این پژوهش این بود که نان زنبور عسل، برای درمان آنمی مناسب است.

نان زنبور

فواید نان زنبور عسل

فشار خون شریانی بالا

در سال ۲۰۰۹ لیفروف و همکارانش ۵۷ بیمار زن و مرد را با مصرف روزانه ۱۵ گرم نان زنبور عسل بصورت دو بار در روز و به مدت ۴۵ روز تحت درمان قرار دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که کلسترول کل آنها تا میزان ۲۴ درصد، LDL‌ تا ۳۶ درصد کاهش و HDL آن‌ها با ضریب ۱/۲ افزایش یافت.

فعالیت ضدمیکروبی

تحقیق «فعالیت ضدمیکروبی انواع مختلف عسل و نان زنبور عسل در مقابل گونه‌های S. aureus و S. epidermidis» توسط ویلما بالتروسایتیت و همکارانش از لیتوانی، بر ارزیابی خواص ضدمیکروبی فرآورده‌های انواع مختلف عسل و نان زنبور عسل تمرکز داشت.

۳۴ نمونه عسل و ۴ نمونه نان زنبور عسل در مقابل استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس آزمایش شدند.

مشخص شد که فعالیت ضدباکتریایی این مواد، به تشکیل پراکسید هیدروژن، و تا حد زیادی به گل منبع تولید عسل، بستگی دارد. تنها ۳ مورد از ۱۰ عسل تولید شده از ترکیب چند گل (عسل بهاره چندگل، عسل تابستانی چندگل و نوعی عسل با منشأ ناشناخته) رشد S. aureus و S. epidermidis را متوقف کردند.

همچنین غلظت این مواد باید بیشتر از ۲۵ درصد باشد (نسبت جرم به حجم). گونه S. epidermidis بیشتر از S. aureus نسبت به خواص ضدمیکروبی این مواد مقاوم بود.

آیا میدانید زنبورها میخوابند؟

همانطور که انتظار می‌رفت، نمونه‌های عسل‌ های تقلبی خواص ضدمیکروبی از خود نشان ندادند. واضح است که حرارت دادن عسل، تأثیری منفی بر خواص ضدمیکروبی آن دارد.

نتیجه‌گیری: نمونه عسل‌های آزمایش شده، به دلیل تشکیل آنزیمی پراکسید هیدروژن، دارای فعالیت ضدمیکروبی بودند. هرچند، نان زنبور عسل، فعالیت غیرپراکسیدی پسماند از خود نشان داد، بنابراین این موضوع تنها عامل کمک کننده به این نوع فعالیت نبوده است.

مطالعات نشان دادند که استفاده از عسل و نان زنبور عسل در ترکیبات غذایی، می‌تواند به کنترل برخی پاتوژن‌های خوراکی کمک کند.

اثر ضدتومور

بر طبق مقاله «ترکیب فلاوونوئید و فعالیت ضدتوموری نان زنبور عسل جمع‌آوری شده در منطقه شمال شرقی پرتغال» توسط فیلیپا سوبرال و همکارانش، نان زنبور عسل فعالیت ضدتوموری متوسطی از خود نشان می‌دهد.

این تحقیق، اولین گزارش متمایز کننده فلاوونوئیدهای گلیکوزیدیک در نمونه‌های نان زنبور عسل را ارائه می‌دهد. در ۶ نمونه مورد آزمایش، ۳۲ مورد از مشتقات فلاوونول گلیکوزید، از جمله گوئرستین، کائمفرول، میریستین، ایزورامستین و هرباسترین وجود داشتند.

همچنین نکته قابل توجه این است که هیچ یک از نمونه‌های نان زنبور عسل، سمیت برای سلول‌های نرمال را از خود نشان ندادند.